[sex]


104455-131

Bild från: covers


Nu följer ett bokinlägg. Visserligen läser jag alldeles för lite böcker men jag hör ju till en bokhandlar familj, så jag har det på något sätt i blodet. Därmed älskar jag att äga, se på, lukta, klämma och känna på böcker.


Ibland kommer jag över något nummer av Svensk BokHandel och får då ofta något att reagera över.  Idag läste jag om ett dansk barnbibliotek där man placerat 90procent av böckerna i källaren för att ge plats åt tv-spel, dvd och musik. Aldrig har de tre sista orden fått så dålig smak i min mun. Visst har jag följt med lite i debatten kring Bibliotek 2.0 men bara i ögonvrån och har aldrig riktigt tagit det på allvar. Nu förstår jag plötsligt hur det tyska folket kunde ha förintelsen på bakgården utan att märka något . Det är kanske en dålig och lite hård jämförelse, men va fan. Jag menat att när alla böcker hamnar i källaren på ett bibliotek som dessutom är för barn kan jag inte riktigt acceptera det. Visst kan jag förstå att man vill ha fler besökare och att andra medier än böcker kan få plats på de så fina skandinaviska folkbiblioteken. Men det ska inte ske på bekostnad av böckerna. Även om man har jättefinna datorsystem och trevliga bibliotekarier, är det svårt att bli förälskad om böckerna befinner sig i källaren. Nu kanske någon som tycker att han har huvudet på skaft säger att vi översköljs ju av böcker i form av allt från pocket, klassiker i aftonbladet till den nya regeringens beslut att ge en bok till varenda snorunge. Alla andra förstår nog att jag inte hoppar högt vare sig över pocketformatet, klassiker-begreppet (det känns något förlegat) och har aldrig förstått vad som är meningen med att ge bort en bok. Det lär ju inte vara så att man får välja titel själv(Visst ska man ge bort böcker till de man älskar och hatar, men det tillhör inte den politiska agendan).


Vad vill jag då säga med det här? Egentligen ingenting alls, jag ville bara få lite plats i bruset precis som alla andra.


Titta gärna in här och skriv ett liv i sex ord.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback