[värld]

Lykke Li på MTV Phaser. Hela min värld stannar, just a Little bit.

 

skulle lägga in en snygg bild också men som ni ser...


[härligt]

Väntar fortfarande på att "väntan" ska bli klar. Lyssnar på måndagens P3 pop vilket var en kavalkad i svenskt 80-tal. Lustans Lakejer, Ratata osv, gud va bra. Just nu vill jag bara leta fram någon Hildebrand att se på, för att riktigt sätta stämningen. Hittade några favocitat från filmen G.

 

-       Man kan ju för fan inte ha en skåning som sjunger i ett Stockholmsband! 

-       Inte visste jag att bögar behöver kådis. 

 

Så härligt tillrättavisande, varför gör man inte så snygga ungdomsfilmer idag? 

80-talet leder ju mig in på Orup. Hans sista platta gick mig alldeles förbi. Låten Indiedrottningen är riktigt dålig, men jag kan inte låta bli att ta upp texten:

 

Hon hade pluggat fem terminer på Berghs och Beckmans

Och sedan jobbat inom långvården sen dess

Hon hade tredjehandskontrakt på Skånegatan

Dit fick jag aldrig komma

Dit fick jag aldrig komma

 

Hon var en indiedrottning ifrån Vänersborg

Hon hade kort svart page och hon tyckte att jag var gammal

Och alltför folklig, men hon hade mitt första album

Och vi pratade, och jag tjatade

Hon hade en pojkvän som spela i ett band som jag aldrig hört om

Men dom hade visst nåt på gång

 

Vi hade träffats på en fest på Kungsholmsgatan

Hon stod och hånlog åt dom sångerna som sjöngs

Hon bar en väska med importerade vinyler

Dom fick hon aldrig spela

Dom fick hon aldrig spela

 

Låten är med Hanna Fhals "Kär i en Hipster" och Florence Valentins "skulle det inte vara jag" kul exempel på att driva med indie/hipster stockholm. Grupper jag aldrig känt att jag har tillhört. Tyvärr innehåller låtarna allt för många referenser som man kan hitta i min bokhylla, skiv-/tidningshög eller garderob för att jag ska känna mig helt ren och fri från synd.