[VECKA]

 

Kom hem från lumpen igår, sov min sista natt på båten. Nu är det snart slut, och nya tider börjar.


 

Några av gubbsen från båten var ute och var lite kulturella på tisdagen. Det blev kaffe och kacka på rosa pantern i Gbg. Tyvärr kunde vi inte gå hem utan att ha tagit ett en öl. De bar av till Andra Långgatan, för KH. När vi kom dit vi niosnåret var det fullt, och vi förflyttade oss två dörrar till Kelly´s. Där var det också smockat men med ett live band som fick oss att stanna kvar en stund. Bandet var från Umeå och där jag stod bakom en pelare var jag säker på att sångaren var en man, tills jag såg att det var en kvinna. En öl blev flera, rundornas gissel. Fortsatte på KH till stängningsdags där vi även mötte upp med andra halvan av bassarna. Kvällen avslutades med en liten efterfest i skansen med 3,5´er och Per Gessle.

 

Vakt i helgen var som vanligt sket tråkigt och humorn låg, men jag överlevde.  Men denna vecka är jag ledig, visserligen pank men ledig.


[UPPREPNING] och [SLUT]

Ur föräldrarnas högtalare kommer embassy´s senaste ep Compact Disc Including The Embassy medan jag ligger och bläddrar i konvolutet. Framsidan är en bild av en tom compact disc likaså varenda sida i konvolutet. Sida efter sida med de bronsfärgade diskarna ger en speciell känsla i maggropen. Föga förvånande har cd-skivan samma utseende, och visst känner man igen innehållet. Låtarna är gamla men med nya namn och remixade. Visst är det bra, skulle det egentligen vara något annat. Enda gången jag blivit lite besviken på Sveriges kanske intellektuellaste popband var deras spelning i somras på vm-festen vid frihamnen. Men frågan är om det inte var vi publiken som var dåliga inte dem. Checka vad som har hänt mellan dem och Gucci på www.gucci.com/int/video/behind-the-scenes/


                                                                                                  

Har ombaserat tillbacka från Berga till Gbg i förra veckan. På vägen passerade vi Helsingborg där vi fastnade i två dagar då det blåste för mycket. Helsingborg har jag bara passerat för att komma med färjan till Europa. Det visade sig vara en riktigt fin stad. Så där lagom stor och flickorna var vackra. Klimatet var bättre även om det blåste så kunde man sitta ute på kvällen och fikade i gränderna. Klart mycket trevligare en minusgraderna som mötte oss när vi kom tillbacka till Gbg. Annars är rullar min lump på och snart är den slut. Nålen glider av det sista spåret och det är dags att byta skiva. Jag börjar kanske att plugga konsthistoria i Gbg till våren, men man vet aldrig.



Vikingen i solnedgång

Vikingen i solnedgång


 


[BRASILIEN]

För flera år sedan läste jag en artikel om Brasilien i tidningen Res. Då och då har längtan till landet i sydväst gett mig ryckningar. Nu när muck hägrar( 6 dec) så börjar tankarna på en spendering av muckpengarna, kanske bär det av till Brasilien. 


 

Fre 3 nov kunde man på sidan 12-13 i DN´s kulturdel läsa om brasilianska Cibelle. En vacker konstnär som skriver vackra melodier, däri hon har lekt med ljud av allt från chips till leksaksinstrument. Lyssna, upptäck och njut på www.cibelle.net/.

 


Brasilien genomsyrar mycket av den musik jag lyssnar på. De coola hypade brudarna M.I.A och Tigarah (www.myspace:com/tigarah) gör häftig musik på var sitt håll i världen som det är svårt att sitta still till. Båda är influerade av brasiliansk Baile funk.

Cansei de ser sexy är ett brasilianskt band som nästan avbestår artschool tjejer. De sjunger om sex, omslagen på iD och drar Paris Hilton i smutsen på en skiva som blivit lite av min hösts soundtrack.www.myspace.com/canseidesersexy
 


Nu har jag spottat ut några av mina iakttagelser på Brasilien och jag är inte ett dugg mindre intresserad av att åka på ett besök.